מחיר למשתכן: הצלחה או כישלון?

מחיר למשתכן נחשב לחלומם של זוגות צעירים רבים, אבל האם מי שבחרו בכיוון הזה אכן עשו את עסקת חייהם או שמא ממרחק הזמן הדברים נראים קצת אחרת?

הקושי לרכוש דירה בישראל של היום נחשב לאחת מהבעיות העיקריות של זוגות צעירים, מה שהפך את מחיר למשתכן לתוכנית פותחת דלתות ששאפה לפתור את משבר הדיור. בניגוד לתוכניות כמו תמ"א 38, שהתאימה לבעלי דירות במבנים ישנים שרצו לערוך בהן שיפוצים מקיפים, מחיר למשתכן הבטיחה פתרון מסוג חדש – דירות מהניילונים במחיר אטרקטיבי במיוחד.

אלא שבפועל, מחיר למשתכן לא בהכרח עמדה בציפיות. זוגות רבים אמנם רכשו דירה חדשה במחיר שיכלו להרשות לעצמם, אבל האם זו באמת הדירה שהם היו בוחרים לרכוש? ואם המטרה הייתה לאפשר להם לעבור לדירה חדשה שתהפוך להם לבית לעשורים הקרובים, האם זה אכן קרה? אם מנתחים את הנושא של דירות למשתכן היום, אחרי שרבים כבר רכשו דירות בפרויקטים שונים של מחיר למשתכן, אלה נקודות התורפה שעולות בנושא:

  • המיקום – נכון שאי אפשר היה לצפות שכל פרויקטי מחיר למשתכן יקומו בנקודות האטרקטיביות ביותר בארץ, אבל צריך לדבר על ההשלכות מהקמת פרויקטים באזורים מרוחקים. העובדה היא שזוגות רבים השתתפו בהגרלות במטרה לקבל אופציה לרכישת דירה, אפילו אם מדובר באזור שלא רלוונטי עבורם. כתוצאה מכך, גם אם חלק מהאנשים עברו לאותה דירה לתקופה מסוימת, רבים מהם כבר מצהירים בגלוי שלא יישארו בה בהמשך. כך שאם הכוונה הייתה לעודד מעבר לאזורים חדשים,  היא לא בהכרח עבדה.
  • גלי עזיבה עתידיים – דירות למשתכן לא ניתנות למכירה בשנים הראשונות שלאחר הרכישה, ולכן ההנחה היא שנראה בעתיד גלי עזיבה גדולים. רבים מרוכשי דירות למשתכן עשו זאת כדי למכור אותן בעתיד, במטרה לשוב אל הערים אליהן התרגלו. אחרים יבחרו להשאיר את הנכס ברשותם, אבל להשכיר אותו לאחרים. כמה אכן יתאהבו באזור החדש ויחליטו להישאר בו בעצמם? הזמן יגיד, אבל לא קל לגלות אופטימיות בנושא. 
  • סוג הדירות שהוצעו בפרויקטים – סיבה נוספת שעשויה לעודד את רוכשי הדירות לעזוב היא סוגי פתרונות הדיור שרכשו. במקרים רבים עלו טענות כלפי בעיות שהתגלו בדירות מחיר למשתכן, עקב ניסיונות חסכון מקסימלי מצד הקבלנים המעורבים. בדירות מסוימת דובר על בעיות שניתן לפתור על ידי שיפוצים ושינויים, ובמקרים אחרים במצבים שאין ברירה אלא להתרגל אליהם. מאחר שלא כל הרוכשים ירצו להתגבר על הפער בין הרצוי למצוי, ייתכן שהדבר יעודד אותם להשכיר את הדירה כדי למצוא לעצמם את פתרון הדיור הרלוונטי.

המסקנה? עבור חלק מרוכשי דירות למשתכן מדובר בסיפור הצלחה, אבל עבור רבים אחרים מדובר בפתרון זמני בלבד. מאחר שהמטרה המוצהרת הייתה פתרון מקיף למשבר הדיור, ספק אם ניתן לתת לתוכנית מחיר למשתכן ציון הצטיינות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *