איך הקורונה השפיעה על התמ"א?

התפרצות הקורונה השפיעה על תחומים רבים בענף הבנייה, החל מנושא כמו קניית דירה חדשה ועד פרויקט תמ"א 38. האם התמ"א עדיין נתפסת בתור פתרון למשבר הדיור, ואיך מתקדמים פרויקטים קיימים?

פרויקט תמ"א 38 היה עד לאחרונה חלומם של בעלי דירות רבים בישראל, שראו בו פתרון למשבר הדיור שמאפשר להם ליהנות מבניין יפה ומחודש. התמ"א סייעה גם למי שלא יכול היה לחשוב על קניית דירה חדשה בעבר, לזכות במבנה משודרג במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית שונים. אחרי החידוש החיצוני, הדיירים יכלו לחשוב על נושאים כמו החלפת ריצוף, שילוב חומרים רלוונטיים לעיצוב פנים או רכישת ריהוט חדש לדירה או לחללים המשותפים.

אלא שבתקופה האחרונה, עם התפרצות הקורונה והשינויים הרבים שבאו יחד איתה, החלו לעלות שאלות רבות הנוגעות בהשלכות של המצב החדש על נושא התמ"א. בעלי דירות רצו לוודא אם הרעיון של פרויקט תמ"א 38 עדיין רלוונטי למציאות הנוכחית, מה עושים לגבי פרויקטים קיימים ואיך המצב של היום ישפיע על העתיד. אספקט מעניין נוסף עלה בחודש מאי האחרון, כאשר במנהל לתכנון וברשות להתחדשות עירונית ציינו כי המועד לביטול תמ"א 38 עדיין יישאר אוקטובר 2022 ואינו צפוי להשתנות בטווח הנראה לעין.

אילו דברים חשוב לקחת בחשבון בכל הנוגע להתנעת פרויקט תמ"א 38?

מכיוון שבערים רבות עדיין מתקיימים פרויקטי בנייה כרגיל, נכון להיום הקורונה לא שיבשה משמעותית את התקדמותם. עם זאת, כמובן שבאפשרותה להשפיע על הקצב, על תחושות הדיירים ועל האינטרקציה מול העובדים השונים. על אילו פרמטרים מומלץ לחשוב כדי להפחית מההשפעה הזו?

  • נהלי העבודה – מכיוון שמספיק שעובד אחד יתגלה כחיובי לנגיף כדי להשבית את העבודות לחלוטין לתקופה מסוימת, חשוב לוודא שצוות העובדים מקפיד על כל ההנחיות. בנוסף, מומלץ לבדוק שלא מתקיים חילוף עובדים גבוה שיכול לחשוף עובדים קבועים לסיכון חדש. זאת כמובן בהמשך לכל ההנחיות הרגילות שקשורות לקורונה. מומלץ לשאול אם העובדים קיבלו הסבר בנושא, ואם ניתנו להם הכלים לבצע את עבודתם בצורה יעילה אך גם בטוחה עבור כל המעורבים.
  • ממשק מול הדיירים – בשונה מתהליך קניית דירה, שבה הדיירים מגיעים אל מוצר מוגמר, פרויקט תמ"א 38 לא מחייב שהדיירים יעזבו. מסיבה זו, חשוב לקחת בחשבון גם את הממשק עם הדיירים שנותרו עדיין בבניין. יש לוודא שהאזורים המשותפים לעובדים ולדיירים עוברים ניקיון יסודי, החל מחדרי המדרגות ועד לאינטרקום. 
  • קחו בחשבון שמדובר בתקופה בעלת מאפיינים ייחודיים – תמ"א 38 אמנם הוגדר בתור פתרון למשבר הדיור, אבל התנאים הייחודיים של התקופה הזו לא בהכרח יאפשרו לכם להיות מוכנים לכל תסריט. קחו בחשבון עיכובים אפשריים, אתגרים שלא צפיתם ושינויים בשלבי העבודה או בלוחות הזמנים, והיוועצו עם אנשי המקצוע בשטח כדי להישאר עם אצבע על הדופק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *